Having trouble reading this email? View it in your browser.
Meer over ons   |    Waarom   |    Onze Oplossingen   |    Leerplatform   |    Resultaten

Zenit Impact januari 2013

  

Over uw gezondheid in 2013
en dansen op de rand van een vulkaan...

 dansen op de rand van vulkaan.jpg

 

“We dansen op de rand van de vulkaan, net zoals we dat deden in de jaren 30”, dit zijn de onheilspellende woorden van Geert Mak in zijn essay De hond van Tisma. Mak staat niet alleen met zijn visie op de wereld. In de media kunnen we nauwkeurig de stand bijhouden van het aantal ontslagen in ons land en wordt er alles aan gedaan om onze blik op de toekomst zeker niet te positief te kleuren.

Objectief gezien hebben we natuurlijk heel wat schokken meegemaakt de afgelopen jaren. Er  was de bankencrisis, de Europese beurzen daverden op hun grondvesten, de Europese munt verloor zijn stabiliteit ... Maar ook in eigen land werden we geconfronteerd met faillissementen, stijgende werkloosheidscijfers en een gebrek aan consumentenvertrouwen.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat bedrijfsleiders en managers het noorden kwijtraken en beginnen te twijfelen aan de juiste route naar de gewenste resultaten; voor sommigen het zoeken van een weg naar het economisch overleven in een bedreigende omgeving.

En toch zijn we nu in 2013 beland en moeten we nu weer aan de slag. Hoe moet het nu verder? Moeten we onze gedachten en acties laten beïnvloeden door de talrijke Drama Queens die ons omringen? Of moeten we eerder luisteren naar de positieve peptalk van anderen, die met een zeemzoete blik op de toekomst een naïef optimisme verkondigen en ervan overtuigd zijn dat we als individu & positief clubje alles kunnen overwinnen? Zoals dikwijls in het leven, zal het een evenwichtsoefening zijn tussen extreme uitersten.

U hebt al begrepen: deze nieuwsbrief is mijn eigenzinnige versie van “Het beste voor 2013, veel succes en een leuk jaar...”.

"Happiness lies, first of all, in health."
George William Curtis

gezondheid 1.jpg

Ik kan het niet beter formuleren, dus ik sluit me graag aan bij deze quote.

Namens het Zenit Team wens ik uzelf en uw familie in 2013 een ijzersterke gezondheid; een goed functionerend lichaam met een sprankelende en levendige geest is alles wat we nodig hebben om onze dromen gestalte te geven.

“De rest kan je zelf voor zorgen” zegt de volksmond kortaf en
 -zoals gewoonlijk- schuilt hier een krachtige waarheid achter.

" Het beste jaar ooit..."

Aan de ene kant zijn er de overdonderende cijfers en harde feiten over onze kreunende economie. Anderzijds heb ik de afgelopen maanden aan tientallen bedrijfsleiders en managers gevraagd hoe “het ging met de business?” en het antwoord was –zacht uitgedrukt- verrassend. De oneliner “het beste jaar ooit”, heb ik bijvoorbeeld verschillende keren gehoord. Van een aantal multinationale bedrijven is het bekend. Spijtig genoeg heeft dit een aantal niet weerhouden om toch over te gaan tot korte termijn acties. Maar ook een aantal middelgrote en kleine bedrijven hebben een goed en zelfs schitterend jaar achter de rug. Interessant om op te merken is dat het uiteenlopende sectoren betreft (IT, verzekeringen, logistiek, horeca, machinebouw...).

De prachtige resultaten worden echter met een fluisterende stem uitgesproken. We leven immers in Vlaanderen, waar succes niet altijd op waardering wordt onthaald. Bovendien willen knappe ondernemers en managers niet te veel in de schijnwerpers staan; kan wel eens averechts werken en het verhoogt vast en zeker de populariteit niet.

Conclusie: we leven niet in een economisch fantasialand, maar heel wat bedrijven kunnen goed overleven en stand houden. Een aantal kunnen zelfs groeien en uitstekende resultaten laten zien. Interessant is dat deze toppers zich bevinden in sectoren waar men veel kommer en kwel hoort , en toch...

De koers behouden...

wouter de geest bis.jpg

Multinationale bedrijven zijn dikwijls recordhouders in het kwartaal denken. “Laat ons het volgende kwartaal overleven en we zien dan verder”, is soms hun weinig diepzinnige filosofie. De effecten zijn ons bekend: korte termijn handelen en nervositeit , alsof Drama Queens een virale infectie hebben veroorzaakt in de directiekamers.

Maar uiteraard zijn er ook weer andere voorbeelden. Bedrijven die het –in gelijkaardige omstandigheden- toch anders aanpakken. Wouter De Geest van BASF Antwerpen heeft zijn visie over 2013 uitvoerig toegelicht tijdens een vergadering van het Burenoverleg (een overlegplatform waar buren driemaandelijks terecht kunnen met vragen en opmerkingen). De CEO was uiteraard realistisch over de huidige economische situatie en benadrukte dat 2013 een jaar zal zijn waar men maand na maand zal moeten evalueren. Maar één zin is me toch bijgebleven: “We zullen in 2013 voorzichtig met het schip varen, maar wel de koers behouden”. En de koers behouden is in het geval van BASF Antwerpen geen holle slogan. Men plant in 2013 ook weer belangrijke investeringen voor de Antwerpse site en zal blijven medewerkers aanwerven.

Conclusie: de mondiale economie en de onzekerheid over de toekomst gelden voor iedereen, maar niet iedereen reageert als een hond van Pavlov op dezelfde stimulus.

Overlevingstechnieken voor gevorderden...

Het ziet er naar uit dat de economische crisis en de hinderlijke neveneffecten ervan niet kortelings in heftigheid zullen verminderen. Integendeel alles wijst er op dat we nooit meer zullen terecht komen in de situatie van voor 2008.

Aangezien we dus voor onbepaalde tijd uit onze comfortzone zijn gehaald, zal het er op aan komen onszelf –en ons team en organisatie- te “resetten”.

Theoretisch kunnen we proberen om effectief in te grijpen en de huidige economische orde te wijzigen, maar het select clubje van mensen die dit kunnen, lezen geen nieuwsbrieven.

Als de omstandigheden niet veranderen, blijft er niets anders over dan onze kijk op deze omstandigheden te veranderen.

Copernicaanse wendingen in onze kijk op het leven, kunnen een oplossing bieden:

- De mens is geen product van zijn verleden, maar kan zich elke dag opnieuw uitvinden.

- De bron van emoties ligt in onszelf, niet in de buitenwereld of bij anderen.

- We zien de wereld zoals ze in onze voorstelling is, niet zoals ze in werkelijkheid is.

Elke vorm van succes is terug te  brengen tot het aanvaarden van de realiteit zoals ze nu is. Aanvaarden van de realiteit, in vrede leven met de realiteit brengt ons dichter bij een volgende stap naar succes.

Het komt er dus op aan geen negatieve energie te investeren in de huidige situatie, maar tegelijkertijd ook positieve acties te ondernemen en te werken aan oplossingen.

Dit zal veel “wijsheid” vragen.

Wijsheid is beseffen dat:

- wij de wereld niet zien zoals ze is, maar zoals wij ze zien;
- het leven in wezen goed is;
- het leven onbegrijpelijk en onvoorspelbaar is en dat veiligheid, zekerheid en voorspelbaarheid
   illusies zijn;
- het essentieel is een onderscheid te maken tussen belangrijke en onbelangrijke dingen in het leven;
- niet alles om je eigen persoon draait en dat de wereld er niet is om het je naar je zin te maken;
- alles veranderlijk is en dat ons individuele leven beperkt is;
- een onverstoorbare vriendelijkheid en humor wonderen kunnen verrichten.

Bron: Gerbert Bakx. De strategie van het GELUK. Leren dansen met het hele leven. Witsand Uitgevers, 2011

  

Veranderingsbereidheid en humor

Om succesvol te zijn moet je veranderingen kunnen aanvaarden en een positieve, aan jouw aangepaste motivatie bezitten. Men wordt gelukkiger als men leergierig is, bereid is nieuwe ervaringen op te doen en elke verandering als een kans te beschouwen.

Het belang van humor zal weinigen verbazen. Zelfrespect en zelfrelativering zijn aan elkaar verbonden. Bekijk elke situatie van de grappige en zonnige kant. Neem jezelf niet te ernstig.

“Humor is voltooid verleden tijd. Humor opent het bewustzijn, schept afstand en bevrijdt uit het tunnel denken.”

Bron: Elena Pruvli Estonia Business School Tallin (Estland)

Peptalk?

herman van rompuy klein.jpgVoorspellen is moeilijk en vooral de toekomst...

In een interview in De Standaard werd Herman Van Rompuy peptalk verweten. Hij had immers onlangs gezegd: “Het zou kunnen dat het ergste voorbij is”.

Zijn antwoord was duidelijk: “Tegenwoordig is niets zo politiek incorrect als opperen dat het misschien wel eens beter zou kunnen zijn. Ik denk dat we op de goede weg zijn en da’s geen peptalk”.

“Out of the box” handelen

Buitengewone omstandigheden vragen ook een speciale aanpak. Als we altijd hetzelfde doen, zullen we blijven wie we zijn.

Als we als team of organisatie dezelfde acties ondernemen als in 2012, moeten we niet verwonderd zijn dat we in 2013 dezelfde resultaten zullen behalen (of slechter).

Het is januari en dus de maand van de Goede Voornemens. Waarom niet 2013 het jaar van de verandering maken?

Het jaar dat je werk maakt van méér cohesie, samenwerking, teamgeest, betrokkenheid, motivatie, productiviteit en creativiteit. Werk aan een onderbouwde cultuuromslag van je team of organisatie.

Breng in kaart wat je wil veranderen en hoe dit een hefboom betekent om de “harde” resultaten te verbeteren (winst, omzet, groei, klantentevredenheid...).

Als je dit leest en denkt “interessant idee, ben ik het er mee eens, maar de tijd is nu niet rijp”, bedenk dan dat er nooit een ideaal moment zal zijn om een team of organisatie diepgaand te veranderen.

Tot slot: veranderen op zich heeft geen waarde, transformeer je team of organisatie in functie van wat je (interne of externe) klanten wensen. Zorg voor positieve veranderingen die ook “opbrengen”.

 “De beste manier om de toekomst te voorspellen is deze te creëren...”

change.jpg

Een sterke uitspraak van managementgoeroe Peter Drücker, maar wel toepasselijk in de huidige context.

Ik heb een voorstel: indien je dit wenst, maken wij een afspraak om eens van gedachten te wisselen over hoe je in 2013 het verschil kan maken met jouw team of organisatie.

Eén van onze consultants komt dan vrijblijvend (en kosteloos) praten met jou over de mogelijkheden om betere resultaten te behalen (omzet, winst, klantentevredenheid...).

• Na dit gesprek heb je een duidelijk beeld van welke stappen je mogelijk kan ondernemen.

• Na dit gesprek heb je een soort audit van je huidige aanpak en opties voor het vervolg.


Ja, ik wil in 2013 betere resultaten!

ZENIT nv
Dolfijnstraat 8
B-2018 Antwerp
T: ++32 (0)3 236 88 66
F: ++32 (0)3 236 67 86
E: info@zenit.be
This message was intended for '%%emailaddress%%' You have received this message because you are subscribed to our mailinglist

Unsubscribe
Gegevens wijzigen