Having trouble reading this email? View it in your browser.
Meer over ons   |    Waarom   |    Onze Oplossingen   |    Leerplatform   |    Resultaten

Zenit Impact Juli - Augustus 2012


 Wat kunnen we leren van jazzmuzikanten?

 jazz algemeen groot.jpg

Begin juli was het weer zo ver: drie dagen North Sea Jazz festival in Rotterdam. Met zijn 70.000 bezoekers, 13 podia en 150 optredens, een overweldigend aanbod van alle genres van Jazz.

Terwijl ik aan het genieten was van de verschillende optredens, dacht ik terug aan een workshop met Frank Barrett, die ik een achttal jaar geleden heb gevolgd. Barrett is professor in organizational behaviour én een getalenteerde Jazz pianist, die een aantal trio’s en kwartetten heeft geleid. Hij is er van overtuigd dat Jazz muziek en meer bepaald improvisaties, een interessante metafoor vormen voor organisaties die geïnteresseerd zijn in leren en innovatie. Jazz muzikanten, moeten zoals managers kunnen omgaan met onzekerheid, onvoldoende informatie, tegenstrijdige boodschappen; en toch moeten ze in korte tijd een beslissing nemen en tot actie overgaan.

Succesvolle jazz optredens zijn niet toevallig. Muzikanten bereiden zich voor om spontaan te kunnen zijn. Men kan ook organisaties voorbereiden op leren en innovatie, terwijl ze volop in actie zijn. Jazz muziek is tevens een positieve kijk op mensen en groepen: het is de overtuiging dat er steeds het potentieel aanwezig is om onbevangen te denken en nieuwe oplossingen te vinden voor ingewikkelde problemen. In de wereld van Jazz is het niet meer dan normaal dat we allen natuurlijk en organisch kunnen leren en creatief zijn.

Maar we kunnen meer leren van jazzmuzikanten, hoe ze samenwerken en in het leven staan. Drink een kopje dampende koffie en lees rustig deze nieuwsbrief met mijn persoonlijke ervaringen... en laat u inspireren.


Foto’s in deze nieuwsbrief zijn van Henri Van Hoeck 

 Hoe lang moeten we nog  “werken”?

benny golson (1 van 1) klein.jpgAl je drie dagen lang uren naar optredens luistert, is er een zaak bliksemsnel duidelijk: er zijn behoorlijk wat oude knarren die het beste van zich zelf geven. Toots Tielemans (90) is in eigen land het beste voorbeeld, maar ook internationaal zien we tachtigers die het voor het zeggen hebben.

Dit werd overduidelijk toen ik het optreden van Benny Golson (83) met zijn Dutch quartet bijwoonde. Golson (US) draait al vijf decenia mee in de top van jazz en speelde in de toonaangevende bands van o.a. Benny Goodman, Dizzy Gillespie en Art Blakey. Zijn herkenbare warme sax-sound klinkt sinds de jaren vijftig op klassieke albums.


Dit optreden stond op de laatste dag vrij laat geprogammeerd en de neveneffecten van een drie dagen progamma begonnen zich te manifesteren. Anders gezegd: ik had het moeilijk om me nog wakker te houden en me te concentreren. Maar Benny Colson zorgde ervoor dat ik snel weer op het voorste gedeelte van mijn stoel zat, met opengesperde pupillen en verhoogd hartritme. De saxofonist bleek immers een rasechte getalenteerde entertainer te zijn, die met humoristische bindteksten de hele zaal mee kreeg. Het was duidelijk dat hij er nog veel plezier in had en er helemaal voor ging. Zijn passie voor muziek werkt aanstekelijk, hij heeft er plezier in en het maakt hem jong; de grens tussen spelen en werken is filterdun.

Een thema dat ook in organisaties actueel is.

Ontdek de talenten van mensen, zorg dat je weet weet wat ze graag doen en connecteer dit met het werken binnen de organisatie. Kritische geesten zeggen dat dit soort ideeën is voorbehouden voor white collars en intellectuele beroepen. Hoewel ik begrijp dat het voor iemand die belastend repetitief fysiek werk moet uitvoeren, niet altijd even eenvoudig is om een passie voor het werk te vinden, heeft ervaring me toch anders geleerd. Het verhaal van de onderhoudsmechanieker die gedreven is door het kunnen oplossen van technische problemen, blijft me altijd bij. Hij kon al jaren op pensioen gaan, maar bleef verder werken. “Om te kunnen ontspannen, moet je eerst werken” zei hij. Een mening die niet altijd gedeeld werd door een aantal collega’s voor wie een cuba libre in de zon het ultieme einddoel is.

Het is een moeilijk verhaal, maar het is duidelijk dat het de verantwoordelijkheid is van iedereen om te zorgen voor meer passie, betrokkenheid en engagement op de werkplek. De organisatie moet zorgen voor de nodige omkadering en hulpmiddelen, terwijl leidingevenden met een behoorlijke portie emotionele intelligentie medewerkers moeten coachen en ondersteunen in hun zoektocht naar meer zingeving op de werkplek. Uiteraard moeten medewerkers ook zelf hun verantwoordelijkheid nemen en met zin voor initiatief op zoek naar wat ze graag doen.

 

 

Dr. House heeft andere talenten...

hugh laurie def klein.jpgHugh Laurie een blanke, Engelse Cambridge-jongen die de blues uit het diepe Zuiden van de US speelt. Al snel werd er mee gelachen en uiteraard kon dit geen goede muziek opleveren, het was bezigheidstherapie voor een rijke verwende wereldster. Hoewel de grootste zaal van North Sea Jazz te klein was voor het optreden, waren er duidelijk heel wat mensen gekomen om na het eerste nummer met een i-Phone foto van de bekendheid, voldaan de zaal te verlaten.

Hoewel Hugh Laurie naam maakte als acteur in komische BBC-series en later als titelheld uit de Amerikaanse serie House M.D., is hij sinds zijn jeugd verslingerd aan de blues. Toen hij vijftig werd, gaf hij gestalte aan een jongensdroom: een blues plaat maken (“Let Them Talk”).

Er zijn heel wat lessen te trekken uit dit optreden en het verhaal van Dr. House. Eerst en vooral moesten de puristen en criticasters snel inbinden. Hij zingt, speelt piano en gitaar op een voortreffelijke manier. Op een indrukwekkende manier blaast hij de New Orleans Jazz nieuw leven in en weet de zaal te bekoren met een eigenzinnige versie van heel wat nummers.

Wat mij ook opviel: hij doet dit gewoon heel graag. Hij heeft, maar dat zal niemand verbazen, heel wat gevoel voor humor en bleek een hele charmante  persoon te zijn. Hij had steeds de mond vol over de kwaliteiten van zijn muzikale begeleiding en eiste weinig eer voor zichzelf op. Toen hij sprak over de vrouw die hem pianolessen gaf, legde hij vooral de nadruk op het feit dat het er “duidelijk te weinig waren”. Bescheidenheid een mooie gave voor getalenteerde mensen...

Toen ik luisterde naar Laurie, dacht ik er aan dat dit tekenend is voor het nieuwe maatschappelijke landschap: mensen zijn moeilijker en moeilijker in hokjes te plaatsen. Talent is een ongrijpbaar en drie dimensioneel gegeven.

Talentmanagement kan een heel andere betekenis krijgen, als we aanvaarden dat mensen “goed” kunnen zijn in meerdere disciplines en dat dit niets te maken heeft met de grenzen van hun opleiding en ervaring.

Jong aanstormend talent

hiromi def klein.jpgEen mooie test voor de bestendigheid tegen vooroordelen, was het optreden van de Japanse pianiste Hiromi (32). Ze is klein, spreekt slechter Engels dan een doorsnee Japanse toerist op de Grote Markt van Brussel en haar stekelvarken-kapsel zal de verwachtingen niet direct positief beïnvloeden.

Maar eens ze rustig achter haar grote piano verdwijnt, ontstaat er een explosief mengsel van jazz, klassiek en rock dat harmonieus ineensmelt in een eigen stijl. Door de intensiteit van de muziek moet je in je ogen wrijven om de verschijning en de muziek met elkaar te kunnen combineren. Is dit een CD die speelt? Er wordt niet gezongen, want volgens Hiromi zijn er geen woorden nodig om pure emoties over te brengen...

Haar mentor en protegé is de Amerikaanse pianist Ahmad Jamal. Miles Davis heeft ooit verklaart dat Jamal van grote invloed is geweest op zijn werk en hij behoort tot een van de meest populaire muzikanten in het jazz circuit. Zonder Jamal zou Hiromi vandaag waarschijnlijk in een koffiebar werken. Het is Jamal geweest die in haar talent heeft geïnvesteerd, want Hiromi was een ruwe diamant waar nog heel wat slijpwerk aan was. Anderen zagen in plaats van haar mogelijkheden, vooral haar tekorten en wat er niet was.

Twee bedenkingen.

Ten eerste: als we willen groeien als organisatie, zullen we moeten durven investeren in jonge mensen. Dit vraagt een open geest en vertrouwen in de mogelijkheden van mensen met veel potentieel; resultaten zullen maar later komen en het kan ook mislukken.

Ten tweede: er is steeds het persoonlijke aspect. Iemand moet in je geloven en je kansen geven. Het is aan de leidinggevenden van vandaag om die rol op te nemen en ook te durven denken buiten de lijntjes. Hoewel het rendement van deze investering niet altijd lineair zal zijn, is het de enige manier om een exponentiële groei te verwezenlijken. Maar dit is geen automatisch proces. Jonge mensen hebben ook begeleiding, ondersteuning, opleiding en coaching nodig.

Een team zonder leiders

bob james.jpgBob James, een van de beste pianisten ter wereld, is de oprichter van de groep Fourplay. De naam van de groep heeft niet alleen te maken met de omvang van van dit kwartet, maar heeft te maken met een achterliggende idee: “It is more like four leaders or four sidemen, all with equal voices”.

Deze band met Fusion en Jazz Rock wil uitdrukkelijk werken met vier leiders tegelijk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat improvisatie een essentieel onderdeel is van hun muziek. Sinds 1990 tot nu, heeft deze aanpak hen geen windeieren gelegd, want de groep heeft een overweldigend succes in zijn genre.

Tijdens het optreden was het opmerkelijk hoe de vier topmuzikanten op elkaar ingespeeld zijn en op een virtuoze manier improviseren. Ze zijn er volledig van overtuigd dat ze steeds de juiste keuze zullen maken in een geniaal samenspel dat moeilijk voorbereid kan worden.

Het is tijdens dit optreden dat ik dacht aan mijn workshop met Frank Barrett. Het is zijn overtuiging dat Jazzmuzikanten die improviseren het zelfde doen als managers: het snel vinden van originele en creatieve reacties in een onzekere omgeving, waar geen pasklare oplossing voorhanden is.

5 tips voor teams en organisaties:

1. Provocatieve competentie: het bewust kiezen om bestaande, zekere patronen en gewoonten te verlaten. Een goede strategische planning kan maar opgesteld worden, als er rekening gehouden wordt met verschillende diepgaande veranderingen in de eigen structuren en de externe omgeving.

2. Op een andere manier omgaan met fouten: we moeten leren fouten te aanvaarden als een weg naar succes. Innovatie zal in een beslissende mate bepaald worden door teams die fouten tolereren en er ook van leren.

3. Iedere medewerker moet in zijn team regelmatig de kans krijgen om “solo” te gaan. Strikte meeting- en brainstormingsafspraken laten toe dat iedereen aan bod kan komen en zijn/haar mening geeft over een nieuwe aanpak of de oplossingen van bestaande problemen.

4. Zorg er voor dat er maximale flexibiliteit mogelijk is voor alle medewerkers. Maximaliseer autonoom en zelfstandig werken als hefboom naar innovatie. Zorg voor minimale structuren, die zuurstof geven aan het creatief denken.

5. Hoewel talenten kunnen verschillen, moet iedereen in een team in staat zijn te luisteren naar anderen en in te spelen op de reacties van collega’s. Het eindresultaat staat hierbij steeds voorop.


Bron: Frank J. Barrett. Creativity and Improvisation in Jazz and organizations: Implications For Organizational Learning. Organization Science/Vol 9. No 5, 1998

 Summer time: bekijk het eens vanuit een ander standpunt


In de meeste branches is juli-augustus een wat rustigere periode.

Het kalenderjaar is voor de helft voorbij en nog 6 maanden staan klaar om verder gestalte te geven aan de ambities van 1012.

Enkele interessante vragen:

• Hoe moet onze strategie aangepast worden aan veranderende interne en/of externe omstandigheden? Hoe kunnen we een creatief plan opstellen dat het verschil zal maken?

• Hoe kan de productiviteit van onze belangrijkste teams drastisch verbeterd worden? Hoe moeten we dan anders samenwerken?

• We hebben een bepaalde manier van werken verankerd in onze organisatie. Wat zijn de mogelijke hefbomen naar een exponentiële verbetering van de resultaten? Hoe kunnen we met kleine veranderingen, de gewenste resultaten bereiken?

• Hoe kunnen we de betrokkenheid en engagement van onze medewerkers drastisch verbeteren? Wat zijn concrete mogelijkheden om dit meetbaar binnen de zes maanden te verbeteren?


Ben u geïnteresseerd in een vrijblijvend gesprek over de antwoorden op deze vragen?

Of wil u eens een andere soort teambuilding sessie organiseren? Ontdek dat er meer bestaat dan op de rotsen klimmen, een kookworkshop of in de touwen hangen. Maak gebruik van creatief schrijven, toneel, fotografie of schilderen om te komen tot innovatieve en creatieve ideeën.

In het algemeen geldt dat als u blijft doen wat u vandaag al doet, u ook de resultaten krijgt die u vandaag al hebt...


Meer informatie?

ZENIT nv
Dolfijnstraat 8
B-2018 Antwerp
T: ++32 (0)3 236 88 66
F: ++32 (0)3 236 67 86
E: info@zenit.be
This message was intended for '%%emailaddress%%' You have received this message because you are subscribed to our mailinglist

Unsubscribe
Gegevens wijzigen